حقیقت نامه

حقیقت و گل سرخ هر دو خار دارند (ضرب المثل اسپانیائی)

حقیقت نامه

حقیقت و گل سرخ هر دو خار دارند (ضرب المثل اسپانیائی)

راز های قرآن - بخش دوم

هوالحکیم

همونطور که میدونید بزرگ ترین مشکل داخلی جهان اسلام،مسئله جانشینی پیامبر اکرم(ص) ست. اهل سنت میگویند که بعد از پیامبر خدا(ص) ابوبکر،عمر و عثمان ، به ترتیب خلیفه بر حق بودند و سپس علی بن ابی طالب و پس از آن معاویه و .....


اما عقیده شیعه بر این است که جانشین پیامبر همانطور که در غدیر خم هم بدان اشاره شد،امیرالمومنین علی(ع) است.


دراین مطلب قصد داریم رازی دیگر از قرآن را بررسی کنیم،رازی که به ولایت امیرالمومنین اشاره داره....

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید هر کس از شما از دین خود برگردد به زودى خدا گروهى [دیگر] را مى‏آورد که آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند [اینان] با مؤمنان فروتن [و] بر کافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى‏کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند این فضل خداست آن را به هر که بخواهد مى‏دهد و خدا گشایشگر داناست (۵۴ مائده)  

در مورد همین آیه ان شاالله یک مقاله مفصل خواهم نوشت.


در این آیه همان طور که در تفاسیر هم آمده هشداری داده شده به اطرافیان پیامبر که اگر از دین خود برگردید (و یا منحرف شوید) خداوند قومی را می آورد که دوستشان دارد ، آن ها هم خداوند را دوست دارند و کلی تعریف و تمجید دیگر...


اگر دقت کنید میبینید که سخن از بازگشت از دین زده شده،اما علت چیست؟ چه بازگشتی ؟ بازگشت از کدام اصل دین؟؟


آیه بعد سخن از ولایت آورده،پس اگر اهل تعقل باشیم ، متوجه میشویم که خداوند در مورد ولایت به آنها هشدار داده...

 

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ

ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند ( مائده ۵۵)

 

خداوند میفرماید: ولی و سرپرست شما مسلمانان خداست و رسول اش ؛ یعنی پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) و کسانی که ایمان آوردند!!! همان ایمان آوردگانی که هنگام نماز و در حال رکوع زکات میدهند.

حال سوال اینجاست؛منظور کیست؟ این آیه در مورد چه کسی ست؟ چه کسی در هنگام نماز و در حال رکوع زکات داده است؟

آنچه مهم است دیدگاه اهل سنت است... چرا از نظر شیعه هیچ تردیدی نیست که این آیه در شان امیرالمومنین علی(ع) نازل شده است ولاغیر.

برای مشاهده منابع شیعی این مسئله رجوع کنید به :


محمد باقر مجلسی ، بحار الانوار ، ج 35، ص 183- 206; سید هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 1، ص 479- 485، محمد القمی المشهدی، کنز الدقائق، ج 4، ص 144- 154; شیخ حسین راضی، الهوامش التحقیقیة (پیوست کتاب المراجعات)، ص 383- 384; علی بن طاووس، سعد السعود، ص 192 می گوید: «در کتاب تفسیر محمد بن العباس بن علی بن مروان، دیدم نزول این آیه را درباره امام علی از نود طریق آورده است .» ; محمد بن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، وی پس از آن که می گوید: اجماع امت بر نزول این آیات درباره امام علی - علیه السلام - است، به معرفی ده ها منبع از شیعه و سنی می پردازد که به ذکر این رخداد پرداخته اند و آن گاه شعرهایی که در این باره سروده اند ، نقل می کند . ج 3، ص 5- 14 .


از جمله اصحاب پیامبر (ص) که به این موضوع اشاره کرده اند عبارتند از:



امام علی - علیه السلام:

ابو عبد الله حاکم نیشابوری، معرفة علوم الحدیث، ص 102; علی بن عساکر، علی، تاریخ مدینة دمشق (به تحقیق محمد باقر محمودی)، ج 2، ص 409، رقم 915; موفق خوارزمی، المناقب، ص 264; احمد بن مردویه، وابو الشیخ، به نقل از جلال الدین سیوطی، در المنثور، ج 3، ص 106 واسماعیل بن کثیر، اسماعیل، البدایة والنهایة، ج 7، ص 357 .


عبد الله بن عباس:

عبید الله حسکانی، شواهد التنزیل ، ج 1، ص 232- 240 (وی با 6 طریق این رویداد را از ابن عباس نقل کرده است) ; نصر سمرقندی (م: 375 ق)، تفسیر السمرقندی، ج 1، ص 445; جلال الدین سیوطی، در المنثور، ج 3، ص 105- 104 وی به نقل از خطیب بغدادی (از کتاب المتفق والمختلف) و عبد الرزاق (ابی بکر م: 211 ق) و ابو الشیخ (الهنائی الهمدانی، گفته شده نام او حیوان بن خالد است . وی از تابعین و مورد وثوق دانشمندان رجال است . ر . ک: یوسف مزی، تهذیب الکمال، ج 33، ص 411، رقم ترجمة 7432) و ابو محمد عبد بن حمید ، (م: 294 ق) واحمد ابن مردویه (م: 410 ق) و محمد بن جریر طبری (م: 310 ق) هر کدام با سندهای خود، این حادثه را نقل کرده است . هم چنین: اسماعیل ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، ج 2، ص 71; موفق خوارزمی، المناقب، ص 264; احمد واحدی، اسباب نزول القرآن، ص 202; جلال الدین سیوطی، لباب النقول فی اسباب النزول، ص 148; فخر الدین رازی، مفاتیح الغیب (تفسیر الکبیر)، ج 12، ص 26 (با تعبیر روی عن ابن عباس، از ابن عباس روایت شده) . . . ; احمد بلاذری، انساب الاشراف، تحقیق محمد باقر محمودی، ج 1، ص 59 ، حدیث 155

 

ابو رافع مدنی:

سلیمان طبرانی، (م: 360 ق)، المعجم الکبیر، ج 1، ص 320- 321، حدیث 955 و نیز به نقل از او: ابی بکر الهیثمی، مجمع الزوائد، ج 9، ص 134; شواهد التنزیل، ج 1، ص 241; در المنثور، ج 3، ص 106، از ابن مردویه، و ابو نعیم (احمد بن عبد الله، م: 430 ق).


 عمار بن یاسر:

سلیمان طبرانی، المعجم الاوسط: ج 7، ص 130، حدیث 6228; محمد جوینی، فرائد السمطین (به تحقیق محمد باقر محمودی)، ج 1، ص 194 ، حدیث 153; شواهد التنزیل، ج 1، ص 223; در المنثور: ج 3، ص 105 از ابن مردویه


 ابو ذر غفاری:

شواهد التنزیل، ج 1، ص 230; احمد ثعلبی، احمد، الکشف و البیان فی تفسیر القرآن، مخطوط، ج 1، ورق 74/ا; فرائد السمطین، ج 1، ص 191 حدیث 151; یوسف سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، ص 41 (به نقل از ثعلبی) ; التفسیر الکبیر: ج 12، ص 26، (با تعبیر روی عن ابی ذر، از ابو ذر روایت شده است)


انس بن مالک:

شواهد التنزیل، ج 1، ص 225


جابر بن عبد الله :

شواهد التنزیل، ج 1، ص 225 ; اسباب نزول القرآن، ص 201; جلال الدین سیوطی، لباب النقول، ص 202


مقداد بن الاسود:

شواهد التنزیل، ج 1، ص 228


و عبد الله بن سلام :

احمد محب الدین طبری، الریاض النضرة، ج 3، ص 179


همانطور که مشاهده کردید اکثر اسنادی که در بالا به آن اشاره شد،مربوط به کتب و منابع دینی اهل سنت میباشد.

پس در نتیجه اینکه اجماع اهل سنت و شیعیان بر این است که این آیه در شان امرالمومنین علی بن ابی طالب نازل شده،چرا که معروف است که ایشان در مسجد و در حال رکوع به فقری انگشتر خود را بخشیدند.

اما یک سوال...در آیه ضمیر جمع استفاده شده ---» إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ


در حالی که امیرالمومنین علی(ع) یک نفر است؟؟!!!


جواب این سوال را از کتاب اصول کافی و کتاب تحفة الاولیاء بگیریم.


فکل من بلغ من أولاده مبلغ الإمامة، یکون بهذه النعمة مثله  فیتصدقون وهم راکعون والسائل الذی سأل أمیر المؤمنین علیه السلام من الملائکة، والذین یسألون الأئمة من أولاده یکونون من الملائکة (اصول کافی جلد 1 صفحه 289)(تحفة اولیاء جلد 1 ص 599)

برای مشاهده سند روی عکس کلیک کنید:




بله شگفتی کار خداوند اینجاست که تمام فرزندان امیرالمومنین علی(ع) که شیعیان آنها را امام میدانند،در رکوع شان صدقه (زکات) داده اند، و امام صادق(ع) در حدیثی به آن اشاره کرده است.


اکنون راز اینکه خداوند در این آیه ضمیر جمع استفاده کرده را میفهمیم...


حال اهل سنت پاسخ بگویند:اگر خواهان حق اند بسم الله اما اگر میخواهند طبق حدیث رسوال الله که فرمودند: لعنت بر کسی که حق را آشکارا ببیند اما نپذیرد،لعن بشوند به خودشان مربوط است....


والسلام/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد