حقیقت نامه

حقیقت و گل سرخ هر دو خار دارند (ضرب المثل اسپانیائی)

حقیقت نامه

حقیقت و گل سرخ هر دو خار دارند (ضرب المثل اسپانیائی)

توحید بدون ولایت علی و اولادش

توحید رکن اصلی ادیان ابراهیمی ست که اسلام نیز به تبع کمال خود در بین دیگر ادیان ، بر روی آن تاکید ویژه ای دارد.
در کتاب شریف قرآن هیچ گناهی بدتر و سخیف تر از شرک نیست،چرا که مشرک اصل اول ادیان ابراهیمی را نقض کرده است ، یک رباخوار مسلمان صد البته گناه بزرگی را مرتکب شده اما باز هم مسلمان است و شاید تنها گناهش همین باشد که البته جنگ با خدا گناه کمی نیست،اما یک مشرک از ربا خوار هم بدتر است چرا که از مشرک هر عملی بر می آید.
البته قصد من توجیح ربا خواری نیست،تنها یک مثال بود.
   در اذان شهادت به یگانگی خداوند(لا اله الا الله) قبل از شهادت به پیامبری محمد(ص) و ولایت علی(ع) آمده،که این خود نشان دهنده ی آن است که توحید مرتبه ی بالاتری نسبت به نبوت و ولایت دارد. با آن که هر سه مورد (توحید - نبوت - امامت) از اصول دین است.
در منابع اسلامی ثواب بسیاری برای ذکر عبارت لا اله الا الله روایت شده که در این مطلب قصد پرداختن به آن را نداریم بلکه میخواهیم نسبت توحید به ولایت را بررسی کنیم.
بگذارید سوالی را مطرح کنیم:
اگر کسی قائل به توحید باشد و به ولایت رسول الله و ائمه(ع) ایمان نداشته باشد آیا ایمان او کامل است و او اهل نجات است؟؟
یک کافر به تمام ادیان توحیدی اگر چه خداوند را واحد بپندارد ، آیا موحد است؟
یک اهل سنت که قائل به ولایت اهل بیت(ع) نیست آیا اعتقاد به توحیدش مورد قبول حق است؟؟
یک مسیحی ، یک یهودی ، یک بهایی ، یک وهابی ؟؟؟؟؟؟؟؟

بگذارید چند روایت را بررسی کنیم:
اسحاق بن راهویه نقل میکند: هنگامی که حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) به نیشابور رسید و اراده فرمود که به سمت مامون حرکت کند،اهل حدیث و راویان آن دیار به خدمت حضرت شرفیاب شدند و گفتند: ای فرزند رسول خدا! از این شهر میروید و هیچ حدیثی برای ما بیان نمیکنید تا از آن بهره مند شویم؟ در این هنگام حضرت که در محمل نشسته بود،سر مبارک را بیرون آوردند و فرمودند: من از پدرم موسی بن جعفر(ع) شنیدم و پدرم از پدرش جعفر به محمد و او از پدرش محمد بن علی و او از پدرش علی بن حسین(ع) و او از پدرش امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) و او از رسول الله(ص) شنید که فرمود: از جبرئیل شنیدم که فرمود: خداوند فرمود: کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی : کلمه لا اله الا الله حصار امن من است،هر کس در این حصار امن وارد شود از عذاب من در امام است.تا این جای کار تمام یهودیان و مسیحیان و اهل سنت و شیعیان و وهابیان و سلفی ها و بهائیان و ... از عذاب خداوند در امان اند!

اما ادامه روایت:
در این هنگام که مرکب حضرت به حرکت در آمده بود حضرت با صدایی رسا فرمود: به شرطها و شروطها و انا من شروطها : البته با شرایطی که من یکی از آن شرایطم!(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 44 شیخ صدوق)

منظور حضرت چه بود که فرمود: من یکی از شروط ورود به حصن امن الهی ام!
آیا منظوری غیر از ولایت داشت؟
تا کنون فهمیدم که تنها اعتقاد به وحدانیت خدا راه نجات نیست و شروطی دارد.

اما روایتی دیگر :
ابو سعید خدری میگوید که روزی رسول خدا(ص) در جمع اصحاب خود فرمود: هر کس لا اله الا الله بگوید وارد بهشت خواهد شد. در این هنگام دو تن از اصحاب(نا مشخص) عرض کردند: ما نیز لا اله الا الله میگوییم! رسول الله فرمود: شهادت به یگانگی خداوند تنها از این مرد(در حالی که به علی(ع) اشاره مینمود) و شیعیانش(پیروانش) همان کسانی که خداوند از آنان پیمان گرفته پذیرفته میشود!

آن دو باز گفته خود را تکرار کردند! و رسول الله دست بر سر علی بن ابی طالب نهاد فرمود: نشانه ی آن(پیرو علی بودن) این است که پیمان و بیعت او را نشکنید! بر مسند او تکیه نزنید!(خلافت را غصب نکنید) و گفته ی او را تکذیب نکنید.(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص 45)

روایت بالا نیاز به کمی شرح و تحلیل دارد:
اول آنکه رسول الله فرمود: خداوند از شیعیان علی(ع) پیمان گرفته و این خود مبحثی مهم برای بررسی ست و چه بسا به موضوع روز الست هم ارتباط داشته باشد(ان شاالله در این مورد مطلب منتشر خواهد شد)
دوم آنکه پیامبر(ص) صراحتا فرموده است که شهادت به یگانگی خداوند تنها از شیعیان علی(ع) پذیرفته است.
سومین نکته آن است که پیامبر(ص) غیر مستقیم از آینده خبر میدهد که بیعت با علی(ع) شکسته میشود و حکومت غصب میشود و گفته ای تکذیب میکگرد.
و نکته ی چهارم این است شاید آن دو نفر که در روایت اسمشان آورده نشده همان کسانی باشند که بیعت با علی(ع) را میشکنند و حکومت را غصب میکنند و گفته اش را تکذیب مینمایند.      العاقل بالاشارة

همین دو روایت کافی ست که در یابیم توحید بدون ولایت علی(ع) باعث هدایت نیست.
در روایت اول نیز امام رضا(ع) ولایت خود را یکی از شریاط ورود مردم به حصار امن الهی دانستند. پس نه تنها ولایت علی بلکه ولایت اولاد علی(ع) شرط اصلی هدایت و امان از عذاب الهی ست.

حال پاسخ اهل کتاب و اهل سنت و دیگر فرق مانند بهاییان و وهابیان چیست؟

والسلام/
حقیقت نامه

نظرات 1 + ارسال نظر
محمود از لبنان پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 ساعت 18:58 http://www.moodkerbes.info

سلام
مطلب خیلی خوبی بود.
راستی چرا از وبلاگ قبلی به اینجا آمدید؟ بهتر از بیان است؟

سلام
قابل ما رو نداشت.
راستش محدودیت زیاد داشت ، در تعداد مطالب و تعداد موضوعات و ...
به نظرم بلاگ اسکای همون امکانات رو داره رایگان در اختیار کاربراش قرار میده...سرعتش هم بالاست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد